Insikten om värdekedjan

Varje produkt eller tjänst har sin egen unika värdekedja. Från skapande till slutkonsument. Framgång beror på om alla delar var med då strategin och analysen gjordes. Att affärsmodellen hade en koppling till verkligheten. En god affärsmodell bygger främst på erfarenheter, marknadsbehov, kalkylerade risker, finansiella modeller och "timing". En affärside kan vara fantastisk men tidpunkten för lansering vara helt fel. Vetskap om hur marknadskrafterna verkar och hur konsumenterna tar tar till sig det nya är avgörande.

BORESIGHT skapar affärsmodeller för TV- och programbolag, elektronikindustrin, m.fl. BORESIGHT har analyserat nya tjänster, gjort riskkalkyler och förankrat dem i verkligheten. Att lägga örat mot marken och veta vad som är rätt i tiden kan vara skillnaden mellan succe' och katastrof. Benny Norling var med och introducerade HDTV i Sverige 2004. Många var skeptiska, huvuden skakades på och "det går inte" hördes....Sen mer än 15 år tillbaka har alla TV-hushåll minst en platt HDTV hemma. HDTV är en hygienfaktor på alla TV-plattformar! De TV som säljs numera är uteslutande av typen 4k/Ultra-HD och ännu större än nånsin!

NETFLIX, Youtube, Apple och många andra TV-aktörer har insett att Ultra-HD/4k är en möjlighet till nya intäkter. Men hur ser affärsmodellerna ut? Ultra-HD via bredband och satellit finns sedan några år i Europa. HEVC-komprimering ger de tekniska möjligheterna att distribuera Ultra-HD i bandbredds-begränsade nät. Publiken finns, tekniken finns. BORESIGHT kan genomföra högkvalitativa omvärldsanalyser och affärsmodeller - och testa och verifiera att tekniken fungerar!